ČUPERA Jiří, POLCAR Adam
(Mendelova univerzita v Brně)
Výkonové parametry zážehového motoru při spalování paliva E85 Performance Indicators of the IC Engine Fueled by E85
The article deals with the performance indicators of the combustion engine, which is able to burn gasoline and E85.
All experimental measurements were performed on a chassis dynamometer and the following parameters were monitored:
engine speed, torque, power, intake air temperature and fuel mass consumption. Analysis of results showed that
despite the lower heating value of E85 fuel, the vehicle is capable of generating higher power. The cause may be
found in adaptation of the electronic engine control system. Very useful parameter – high octane number – prevents
greater degree of detonation combustion. The authors of articles on similar topic also refer to the fact that,
contrary to theoretical works, which always show worse performance parameters of the engine burning E85,
a regulation system largely influences the measurement of power or torque, often
in favor of E85.
Článek se zabývá výkonovými parametry spalovacího motoru osobního automobilu, které je schopen spalovat jak benzin,
tak i palivo E85. Všechna experimentální měření byla provedena na válcovém dynamometru a byly sledovány následující
parametry: otáčky motoru, točivý moment motoru, výkon, teplota nasávaného vzduchu a hmotnostní spotřeba paliva. Rozbor
výsledků měření ukázal, že navzdory menší výhřevnosti paliva E85 je vozidlo schopno podávat vyšší výkon. Příčinu je možné
hledat v adaptaci elektronického řídicího systému motoru. Velmi výhodný parametr – vysoké oktanové číslo – zabraňuje
větší míře detonačního hoření. Autoři obdobných publikací taktéž upozorňují na fakt, že naproti teoretickým pracím,
které vždy ukazují zhoršení výkonových parametrů motoru spalujícího E85, regulační systém značnou měrou ovlivňuje
výsledek výkonu, a to často ve prospěch E85.
Klíčová slova: výkon motoru, palivo E85, bioetanol, dynamometr.