HROMÁDKO Jan, MILER Petr, KOTEK Martin
(Česká zemědělská univerzita v Praze)
Environmentální přínos paliva E10 Environmental Benefits of Fuel E10
The article deals with the evaluation of environmental benefits of E10 fuel. The fuel consists of 10 % of bioethanol and
90 % of petrol Natural 95. Adding 10 % of bioethanol into the automotive fuel is permitted by the Directive 2009/30/EC
of the European Parliament and Council, which defines the environmental specifications of fuels for vehicles with petrol
and diesel engines. By adding biofuels into the current motor fuel, the European Union makes effort to reduce carbon
dioxide production and reduce consumption of fossil fuels. In addition to this property, bioethanol has positive impact
on the production of other harmful substances. This property of bioethanol is often neglected; therefore the aim of this
article is to evaluate the changes of all harmful substances. Measurement was done on the engine Skoda Felicia 1.3 MPi 50kW.
In order not to affect the measurement by catalyst activities, emissions were measured in front of the converter. To assess
the production of harmful emissions per one kilometer, virtual simulation of the European NEDC homologation cycle was used.
Článek se zabývá hodnocením environmentálního přínosu paliva E10. Palivo se skládá z 10 % bioetanolu a 90 % automobilového
benzinu Natural 95. Přidávání 10 % bioetanolu do automobilového benzinu umožňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/30/EC,
která definuje environmentální specifikace paliv určených pro vozidla se zážehovým a vznětovým motorem. Přidáváním biopaliv
do současných motorových paliv se Evropská unie snaží snižovat produkci oxidu uhličitého a snižovat spotřebu fosilních paliv.
Kromě této vlastnosti má bioetanol pozitivní dopad i na produkci ostatních škodlivých látek. Tato vlastnost bioetanolu je často
opomíjena, proto je cílem článku vyhodnocení změny všech škodlivých látek. Měření bylo provedeno na motoru Škoda
Felicia 1,3 MPi 50 kW. Aby nebylo měření ovlivněno činností katalyzátoru, byly emise měřeny před katalyzátorem. K vyhodnocení
produkce škodlivých emisí připadajících na jeden ujetý kilometr byla použita virtuální simulace evropského homologačního
cyklu NEDC.