VOJTÍŠEK Michal, MAZAČ Martin, LAURIN Josef
(Technická univerzita v Liberci
)
Výfukové škodliviny konstrukčně neupraveného motoru na bioetanolové palivo E-85 On-road Exhaust Emissions from an Ordinary Gasoline Engine Operating on E-85
Bioethanol, in the form of E-85 (fuel containing 85 % of ethanol mixed with 15 % of gasoline and various additives), is typically
used in “Flexible Fuel Vehicles”. In the Czech Republic, due to its favorable price, it is also used, as E-85 or mixed with
gasoline, in ordinary engines without any modifications or adjustments. In this study, an older Škoda Felicia car with
fuel-injected spark ignition engine with a three-way catalyst was operated alternately on gasoline and on E-85 on a hilly
urban and rural route. Exhaust emissions of carbon monoxide (CO), hydrocarbons (HC), nitrogen oxides (NOx) and total
particulate matter (PM) mass and length were measured with a portable, on-board monitoring system. Multiple runs were
made on each fuel to verify test-to-test repeatability. The engine control unit has remarkably well adapted to E-85 by
increasing the fuel injector pulse width, so that the engine operated mostly at stoichiometric ratio on both gasoline
and E-85. Operation on E-85 has resulted, compared to gasoline, in about 60 % lower emissions of CO, three times higher
emissions of NOx, comparable emissions of HC, slightly higher particulate mass, and slightly lower total particle length.
Jednou z možností uplatnění bioetanolu pro pohon zážehových motorů je palivo E-85 určené zejména pro motory „Flexible Fuel Vehicles“.
E-85 je však díky příznivé ceně využíván i v běžných, konstrukčně neupravených motorech. V této studii byl běžný osobní automobil
Škoda Felicia vybavený motorem s elektronickým vstřikováním paliva a třícestným katalyzátorem provozován na příměstské hornaté
trase na E-85 a na benzin. Emise oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), oxidů dusíku (NOx) a pevných částic (PM) byly měřeny
za běžného provozu přenosným měřicím zařízením umístěným na palubě vozidla, další údaje byly vyčítány z palubní diagnostiky.
Výsledky poukazují na velmi dobrou adaptaci elektronické řídící jednotky, díky které byl motor provozován na přibližně
stechiometrickou směs palivo-vzduch na obě paliva. Při provozu na E-85 byly oproti provozu na benzin zjištěny o 60 % nižší
emise CO, přibližně třikrát vyšší emise NOx, zatímco emise HC byly srovnatelné. Celková hmotnost emitovaných částic byla
mírně vyšší a celková délka částic mírně nižší.