VELČOVSKÁ Šárka, SADÍLEK Tomáš
(Technická univerzita v Ostravě
)
Značka Klasa na českém maloobchodním trhu cukru Klasa Label at Czech Retail Sugar Market and Consumers‘ Attitudes toward the Label
The paper deals with quality label Klasa and its using on the Czech white beet sugar market. First, the attention is given to white
beet sugar products and its producers in the Czech Republic, followed by the characteristics of Klasa label and summary of white beet
sugar products that were awarded this label. Eight products from two of the five companies operating on the Czech white beet sugar
market won the Klasa label. In the second part of the paper, marketing research results are presented. The purpose of the research
study was to identify consumers´ awareness of Klasa label and their attitudes to the label. Data were collected with personal
questioning method in the first quarter of 2012. Sample consists of 228 respondents over 18 years old selected with quota sampling
method. Empirical findings show that most consumers are familiar with Klasa label and they perceive it positively, however only
half the respondents prefer to purchase food products certified with Klasa label over non-labeled products. The results indicate
the Klasa label potential to communicate with consumers effectively and provide them information that may affect their purchasing
behavior and facilitate their choice of food products, but currently a fundamental problem seems to be the lack of information about
the label as perceived by consumers.
Článek se zabývá využitím značky kvality Klasa na českém trhu bílého řepného cukru. Nejprve je pozornost věnována cukrovarům
v České republice a jejich produktům na zkoumaném trhu, následuje základní charakteristika značky Klasa a přehled produktů cukrovarů
oceněných touto značkou. Značku Klasa získalo osm produktů od dvou z pěti společností působících na českém trhu bílého řepného cukru.
Ve druhé části příspěvku jsou prezentovány výsledky dotazníkového šetření, jehož cílem bylo zjistit znalost značky Klasa mezi
spotřebiteli a identifikovat postoje spotřebitelů ke značce. Sběr dat byl realizován metodou osobního dotazování v prvním čtvrtletí
roku 2012 na vzorku 228 respondentů starších 18 let. Výběrový soubor byl vytvořen technikou kvótního výběru. Bylo zjištěno,
že většina spotřebitelů značku kvality Klasa zná a vnímá ji pozitivně, avšak pouze polovina respondentů při nákupu potravin
upřednostňuje výrobky s označením Klasa před výrobky bez označení. Výsledky výzkumu ukazují na potenciál značky Klasa komunikovat
se spotřebiteli efektivním způsobem a zprostředkovat jim informace, které mohou spotřebitele ovlivnit při nákupu a usnadnit jim výběr
potravinářských výrobků, nicméně v současné době se jako zásadní problém jeví spotřebiteli vnímaný nedostatek informací
o značce.