POLCAR Adam, KUMBÁR Vojtěch, ČUPERA Jiří, VOTAVA Jiří
(Mendelova univerzita v Brně)
Využití lihu jako paliva pro osobní automobily
Use of Alcohol as Fuel for Passenger Cars
The article deals with the influence of various mixtures of ethanol and gasoline on the engine output parameters. Experimental measurement
was carried out with vehicle Fiat UNO 1.0 IE. The car engine was not adjusted to operate on ethanol. The measurements were realized
using chassis dynamometer in the laboratories of the Department of Engineering and Automobile Transport at Mendel University in Brno.
Based on the results, it can be concluded that combustion of fuels containing greater amounts of ethanol is not accompanied by
a significant drop in torque and engine output. On the other hand, fuel consumption increases with the increase of ethanol ratio
in the mixture. As a result of oxygen content in ethanol, lean mixture is combusted and the control unit thus adjusts the amount
of injected fuel, but, as the results also show, the control unit does not allow an increase in the amount of fuel above the allowed
limit that is determined by the maximum size of long term correction.
Článek se zabývá vlivem různých směsí ethanolu a benzinu na výstupní parametry spalovacího motoru. Experimentální měření bylo uskutečněno
na vozidle značky Fiat UNO 1.0 IE, u kterého motor nebyl pro spalování ethanolu uzpůsoben. Měření byla uskutečněna na válcovém dynamometru
v laboratořích Ústavu techniky a automobilové dopravy Mendelovy univerzity v Brně. Na základě výsledků lze konstatovat, že při spalování
paliv obsahující větší množství ethanolu nedochází k výraznému poklesu točivého momentu, a tedy i výkonu motoru. Na druhou stranu s rostoucím
podílem ethanolu ve směsi narůstá i spotřeba paliva. V důsledku obsahu kyslíku v ethanolu
dochází ke spalování chudé směsi a řídicí jednotka
tak vstřikovanou dávku upravuje, ale jak výsledky také ukazují, neumožňuje zvýšení dávky paliva nad dovolenou hranici, která je dána maximální
velikostí dlouhodobé korekce.